Decadence
Gerrard Rancinan
Gérard Rancinan startet sin karriere som fotolærling i en avis i Bordeaux. Etter tre år i mørkerom ble han som 18-åring den yngste fotojournalist i Frankrike. Rancinan ble oppdaget av pressebyrået Sygma i 1973. Fem år senere ble han fast Sygma-fotograf i Paris. Han og opptøyene i England, sportbegivenheter, , show, business, mote og kino. Han forlot Sygma i 1986 for å starte egen virksomhet. Han har tatt portretter av ledende personligheter (Fidel Castro, Pave Johannes Paul II, François Mitterrand, Monica Bellucci, Tiger Woods, Yasser Arafat, Bill Gates, etc.) og hans fotografiske “sagaer” om samfunnsmessige endringer har blitt publisert på forsidene av Paris Match, Life Magazine, Stern, The Sunday Times Magazine.
“La Décadence” heter dette bildet
Det ble avduket I forbindelse med utstillingen I Operagalleret i Paris i mars 2011. Rancinan er
inspirert av storheter som Caravaggio, Matisse, Vinci, Bosch, Velasquez og Delacroix. Deres malerier er omsatt til scener med utfordringer i vår tid. I en nattverd scene er jesus blitt en fast-food servitør og apostlene blitt fete og eter av et bord overstrødd med « junk food », bare for å ta et eksempel.
«Décadence » er det siste «tablå » av en serie kalt « Métamorphoses » (forvandlinger), denne gangen inspirert av «Dekadensromanene» til Thomas Couture. Rancinan fremstiller sitt prosjekt som en origie i sex, stoff og penger… og forstørrer det gjennom å presentere dette på et bilde på 4,70 x 2,35 meter, «en teknisk prestasjon». Atelieret til den tyske fotografen Andreas Gursky, de store formaters mester, måtte til for å realisere dette grandiose trykket i ett stykke. Og det trengtes måneders forberedelser med kostymemakere, dekoratører, stylister og et tredvetalls figurer fra alle kanter. « Ingen fotoshopmontasjer! » er hans credo. «Alt skal være i tråd med visuelle koder. Jeg verken dømmer eller fordømmer », forklarer han, «jeg plasserer meg som en redigerende kunstner.»