Kunstneren

Antonio Seguí  er en argentinsk maler og grafiker født I 1934. Etter noen år I Europa, kunstutdannelse I Madrid og Paris returnerte han til Argentina hvor han hadde sin første separatutstilling I 1957. Så reiste han gjennom Sentral- og Sydamerika, studerte grafikk i Mexico, og kom tilbake til hjemlandet i 1961 før han i 1963 flyttet til Paris hvor han bor og jobber ennå i dag. 

 

Militærdiktaturet i Argentina nektet ham opphold i sitt hjemland, noe Seguí kommenterte slik: «Jeg har aldri forsøkt å angripe direkte – jeg er ingen militant, jeg tror ikke på at kunsten skal engasjere seg -, men folk uten særlig intelligens tenker at når noen ikke er med dem, så må de være mot dem.»

 

I begynnelsen av hans karriere var han influert av kunstnere som George Grosz og Otto Dix. Han praktiserte en ekspressionistisk, ironisk uttrykksform. Litt etter litt utviklet figurasjonen seg til det absurde, et slags teater hvor mennesket på scenen søker sin plass i verden og hvor angsten fortrenges gjennom spøk og humor. Den menneskelige komedie er ironisk, feilaktig naiv og urovekkende. Den består av både håp og tåpeligheter. 

 

Den latin-amerikanske kunstneren lar hvert eneste av sine verk ha byen, natten og hans eget hjemland som bakgrunn. Denne fargerike infantile og urbane tematikken finner vi i dette bildet NOS QUEDAMOS O NOS VAMOS – «Vi blir eller vi drar» på norsk. En fargerik verden og grafikk som ser ut til å dukke opp fra tegneserienes univers. Dette gjør han ved hjelp av kull, pastell, blyant eller penn. Under 2000-tallet tilføyde Antonio Seguí nye elementer i sine arbeider gjennom nyskapende samarbeid med galleri-, billedvev- og teppeutvikleren Didier Marien fra Boccara-galleriene.